Soalan
1
Bincangkan ciri-ciri masalah pembelajaran
Terdapat banyak ciri-ciri kanak-kanak
masalah bermasalah pembelajaran. Antara ciri-ciri yang mungkin dapat menolong
pakar-pakar diagnostic dan guru-guru dalam mengenalpasti dan mengajar
kanak-kanak masalah pembelajaran ialah:
Ciri kanak-kanak masalah pembelajaran ialah dari segi fizikal ialah
bentuk badan dan koordinasi moto kanak-kanak ini tidak mempunyai terlalu banyak
perbezaan dengan kanak-kanak tipikal yang lain. Walaubagaimanapun, kanak-kanak
yang mempunyai rendah keupayaan mental yang disebabkan oleh faktor-faktor
organic adalah lebih besar bentuk badan berbanding dengan kanak-kanak biasa.
Ciri-ciri lain bagi kanak-kanak masalah pembelajaran ialah dari segi
intelek. Ciri-ciri dari segi intelek ialah terdapat kelewatan dalam
perkembangan kematangan dan fungsi-fungsi intelek yang tertentu yang diperlukan
dalam perkembangan di sekolah. Sebagai contoh, mereka mempunyai rendah daya
ingatan, kebolehan dalam bidang pengamatan dan perkonsepan dan kebolehan
membentuk perkara yang melibatkan kekreatifan. Kesediaan belajar dan keupayaan
untuk menerima pelajaran bagi kanak-kanak masalah pembelajaran tidak sama
dengan kanak-kanak biasa. Contohnya mereka hanya dapat mempelajari apa yang
dipelajari oleh kanak-kanak biasa berumur 6 tahun pada peringkat umur 8 tahun
atau lebih.
Ciri yang terakhir ialah ciri kanak-kanak masalah pembelajaran dari segi
social dan peribadi. Ciri social dan peribadi adalah mempunyai bidang perhatian
yang singkat atau kurang tumpuan terhadap sesuatu. Mudah kecewa disebabkan
pengalaman kegagalan yang berulang-ulang hasil daripada pengharapan masyarakat
supaya mereka berfungsi sesuai dengan umur kronologi mereka. Sikap dan nilai
mereka tidak selaras dengan tingkah laku kanak-kanak biasa. Minat mereka adalah
selaras dengan kanak-kanak yang mempunyai mental yang sama dengan mereka.
Soalan
2
Nyatakan dan jelaskan
secara ringkas sebab kanak-kanak masalah pembelajaran.
Sebab-sebab kanak-kanak menghadapi masalah
pembelajaran adalah :
Masalah pembelajaran boleh terjadi disebabkan kecederaan otak, keturunan, ketidakseimbangan biokimia dan persekitaran.
Masalah pembelajaran boleh terjadi disebabkan kecederaan otak, keturunan, ketidakseimbangan biokimia dan persekitaran.
1. Kecederaan Otak
Kecederaan otak boleh berlaku sebelum kelahiran bayi di mana ibu yang mengandungi mengambil alkohol atau dadah, dijangkiti demam campak atau merokok. Kecederaan otak juga boleh berlaku semasa kelahiran seperti bayi kekurangan oksigen. Selepas kelahiran, kecederaan otak boleh berlaku disebabkan demam panas, hentakan yang kuat pada bahagian kepala akibat kemalangan dan jangkitan seperti meningitis.
Kecederaan otak boleh berlaku sebelum kelahiran bayi di mana ibu yang mengandungi mengambil alkohol atau dadah, dijangkiti demam campak atau merokok. Kecederaan otak juga boleh berlaku semasa kelahiran seperti bayi kekurangan oksigen. Selepas kelahiran, kecederaan otak boleh berlaku disebabkan demam panas, hentakan yang kuat pada bahagian kepala akibat kemalangan dan jangkitan seperti meningitis.
2. Keturunan
Terdapat banyak kajian menunjukkan, keturunan merupakan salah satu sebab kepada masalah pembelajaran. Penyelidik mendapati bahawa kira-kira 30-50% kanak-kanak menghadapi masalah pembelajaran apabila mempunyai ibu atau bapa atau kedua-duanya menghadapi masalah pembelajaran. Ini menunjukkan masalah pembelajaran boleh diwarisi daripada keturunannya.
Terdapat banyak kajian menunjukkan, keturunan merupakan salah satu sebab kepada masalah pembelajaran. Penyelidik mendapati bahawa kira-kira 30-50% kanak-kanak menghadapi masalah pembelajaran apabila mempunyai ibu atau bapa atau kedua-duanya menghadapi masalah pembelajaran. Ini menunjukkan masalah pembelajaran boleh diwarisi daripada keturunannya.
3. Ketidakseimbangan
Biokimia
Ketidakseimbangan biokimia juga boleh menyumbang kepada masalah pembelajaran. Ketidakseimbangan bahan kimia dikatakan boleh menjadi punca kepada masalah hiperaktiviti yang boleh mengakibatkan kesukaran memberi tumpuan ke atas kerja sekolah.
Ketidakseimbangan biokimia juga boleh menyumbang kepada masalah pembelajaran. Ketidakseimbangan bahan kimia dikatakan boleh menjadi punca kepada masalah hiperaktiviti yang boleh mengakibatkan kesukaran memberi tumpuan ke atas kerja sekolah.
4. Faktor Persekitaran
Selain kecederaan otak, keturunan dan ketidakseimbangan biokimia, faktor persekitaran juga boleh menjadi penyebab kepada masalah pembelajaran. Persekitaran yang serba kekurangan kerana kemiskinan seperti pemakanan yang tidak seimbang, keadaan rumah yang tidak selesa, persekitaran yang kotor dan bising, hubungan ibu bapa dengan anak-anak tidak mesra atau tidak mencukupi boleh menimbulkan masalah pembelajaran di kalangan kanak-kanak.
Terdapat bukti menunjukkan bahawa kanak-kanak bermasalah yang tidak menerima pengajaran yang sistematik, telah memudaratkan lagi masalah pembelajaran yang dihadapi. Oleh itu, pengajaran yang sistematik patut diaturkan untuk semua pelajar bermasalah pembelajaran.
Selain kecederaan otak, keturunan dan ketidakseimbangan biokimia, faktor persekitaran juga boleh menjadi penyebab kepada masalah pembelajaran. Persekitaran yang serba kekurangan kerana kemiskinan seperti pemakanan yang tidak seimbang, keadaan rumah yang tidak selesa, persekitaran yang kotor dan bising, hubungan ibu bapa dengan anak-anak tidak mesra atau tidak mencukupi boleh menimbulkan masalah pembelajaran di kalangan kanak-kanak.
Terdapat bukti menunjukkan bahawa kanak-kanak bermasalah yang tidak menerima pengajaran yang sistematik, telah memudaratkan lagi masalah pembelajaran yang dihadapi. Oleh itu, pengajaran yang sistematik patut diaturkan untuk semua pelajar bermasalah pembelajaran.
Soalan
3
kuiz perkembangan dan ciri-ciri kanak-kanak
bermasalah pembelajaran
rujukan: Individuals With Disabilities
Educational Act (IDEA) menggunakan isrtilah emotional disturbance atau gangguan
emosi berdasarkan lima kriteria utama.Istilah ini bermaksud keadaan yang
menunjukkan satu atau lebih ciri-ciri berikut dalam satu tempoh masa yang
panjang yang mempengaruhi pencapaian akademik.Jelaskan kelima-lima kriteria
utama tersebut.
Menurut IDEA gangguan emosi adalah satu
keadaan yang mempamerkan satu atau lebih daripada ciri-ciri berikut dalam
tempoh masa yang panjang dan ke tahap yang ketara yang menjejaskan prestasi
pendidikan kanak-kanak tersebut.Antara kriteria yang utama ialah
(1)Suatu
ketidakupayaan untuk belajar tidak boleh
dijelaskan oleh faktor intelek, deria, atau kesihatan
Menurut IDEA kanak-kanak
yang mengalami gangguan emosi tidak boleh dijelaskan oleh factor intelek,deria
ataupun kesihatan kerana gangguan emosi ini boleh terjadi secara tiba-tiba
kepada seorang kanak-kanak akibat daripada persekitarannya.Oleh itu,semua
kanak-kanak masalah pembelajaran boleh mempunyai gangguan emosi.
(2) Suatu ketidakupayaan
untuk membina atau mengekalkan hubungan interpersonal yang memuaskan dengan
rakan-rakan dan guru-guru.
Kanak-kanak yang mempunyai
gangguan emosi mereka tidak berupaya untuk menjalinkan dan mengekalkan hubungan
interpersonal yang baik dengan orang sekeliling.Kanak-kanak ini biasanya suka
bersikap berdiam diri dan menjauhkan diri daripada masyarakat.
(3) Jenis tingkah laku atau
perasaan di bawah keadaan biasa tidak sesuai.
Kanak-kanak yang mempunyai
gangguan emosi biasanya menunjukkan tingkah laku yang luar biasa.Antaranya
terlibat dalam gejala sosial samaada dirumah ataupun di sekolah.Tingkah laku
yang mereka lakukan kadang kala boleh mendatangkan kemudaratan kepada diri
mereka sendiri.
(4) Mempunyai mood kesedihan atau kemurungan yang melampau.
Kanak-kanak masalah
pembelajaran kebiasaanya mempunyai mood kesedihan atau kemurungan yang melampau
berbeza dengan kanak-kanak normal.Mereka tidak dapat mengawal/mengawal perasaan
atau mood ini dengan baik.
(5) kecenderungan untuk melakukan gejala fizikal
atau kebimbangan dikaitkan dengan masalah peribadi atau sekolah.
Kebiasaannya kanak-kanak
yang mengalami masalah gangguan emosi biasanya mempunyai masalah disiplin
disiplin.Mereka biasanya mempunyai tingkah laku akaibat tidak dapat mengawal
gangguan emosi mereka.Mereka menunjukkan tingkah laku yang tidak baik kerana ia
adalah salah satu cara untuk mereka mengurangkan tekanan emosi yang mereka
hadapi.
Soalan
4
Pengertian Aphasia
Pengertian aphasia mempunyai pendapat
yang berbeza-beza daripada orang yang berbeza. Pertama sekali Wood (1971)
mengatakan bahawa aphasia merupakan "partial or complete loss of ability
to speak or to comprehend the spoken word due to injury, disease. Or
maldevelopment of brain. "(Kehilangan keupayaan untuk bercakap atau untuk
memahami sebahagian atau keseluruhan dari yang diucapkan oleh orang lain, yang
diakibatkan kerana adanya gangguan pada otak).
Kedua ialah Wiig dan Semel (1984) bahawa
Aphasia as involving those who have acquired a language disorder because of
brain damage resulting in impairment of language comprehension formulation, and
use. (Mereka yang mempunyai gangguan pada perolehan bahasa yang disebabkan
kerana kerosakan otak yang mengakibatkan ketidakupayaan dalam memformulasikan
pemahaman bahasa dan pengguanaan bahasa).
Jadi pengertian aphasia secara umum
berkaitan dengan gangguan pada otak dan juga kecederaan pada otak. Selanjutnya
sekarang ini banyak perbezaan dari jenis-jenis aphasia atau keadaan-keadaan
yang dikaitkan dengan aphasia seperti agnosia, paraphasia dan dysprosody.
Gangguan bahasa aphasia dikumpulkan kepada masalah secara terbuka dan
ekspresif.
Aphasia boleh dialami oleh kanak-kanak
dan orang dewasa. Istilah perkembangan aphasia secara luas digunakan kepada
anak-anak walaupun sudah lama sekali berkaitan dengan masalah kerosakan otak.
Aphasia pada kanak-kanak sering bermula dengan menggunakan kata pada umur 2
tahun atau lebih dan pada usia 4 th. Hubungan antara aphasia dan kelainan pada
otak pada kanak-kanak secara terus menerus menarik perhatian para penyelidik,
dengan menghasilkan beberapa bukti yang berkaitan. Sebagai contoh, Geschwind
(1968) mencari perbezaan yang bererti dalam ukuran auditory cortex lapisan luar
otak) pada pesakit aphasic antara hemisphere kiri dan kanan. Akan tetapi bukti
yang jelas tentang saraf mana yang mengalami gangguan, fakta itu sukar untuk
diperolehi. Seperti penemuan-penemuan yang telah dilakukan akan diteruskan oleh
para penyelidik melakukan eksplorasi susunan syarap pesakit aphasia anak-anak.
Walaupun antara teori dan andaian, arah dan tujuan membuktikan fakta-fakta yang
berkaitan dengan dengan disfungsi saraf khusus untuk aphasia sangat sukar untuk
diperoleh.
Makna lain yang disebut tentang Aphasia
orang dewasa banyak yang mendefinisikan secara berbeza. Eisenson (1971)
menyarankan bahawa perjanjian berlaku antara para ahli dengan cara lebih baik
mengenal pasti gejala-gejala suatu individu yang aphasia dari pada dengan hanya
mendefinisikannya atau tentang esensi aphasianya. Menurut Eisnson (1971)
mengemukakan hasil pemerhatian dari individu yang menderita aphasia:
1. Ada beberapa tingkatan dalam
kesulitannya, seseorang dikatakan aphasia iaitu menunjukkkan ketidak mampuan
untuk menerima rangkaian bahasa lisan sebagai out put. Gangguan ini sering
disebut sebagai gangguan span memory atau span attention. Gangguan ini (siri
output dimanifestasikan dalam gangguan memformulasikan secara sintaksis).
2. Kesulitan aphasia secara umum
dinyatakan dalam kurangnya kemampuan dalam memformulasikan bahasa yang dapat
difahami atau menghasilkan dalam jenis dan cara yang konsisten dengan situasi
(dikaitkan dengan formulasi bahasa). Pada umumnya, kurang mampu untuk bertindak
balas yang lebih intelektual dan abstrak terhadap situasi yang berlaku.
5. Berikan
definisi masalah bahasa mengikut Martin D. & Miller C (1996).
Menurut Martin
dan Miller (1996), masalah bahasa merujuk kepada ketidakupayaan seseorang
menguasai kemahiran berbahasa yang terdiri daripada lima komponen utama bahasa
iaitu fonologi, morfologi, sintaksis, semantik dan juga pragmatik.
Fonologi adalah
sistem bunyi sesuatu bahasa. Di dalam sistem Bahasa Inggeris, terdapat lebih
kurang 45 unit bunyi bahasa, manakala di dalam Bahasa Melayu pula terdapat
kurang dari 45 unit. Ini kerana di dalam Bahasa Melayu baku terdapat hanya 6
bunyi vokal dan bunyi vokal ini dikenali sebagai fonem. Fonem didefinisikan
sebagai unit terkecil bunyi bahasa yang membawa perbezaan kepada makna. Sebagai
contoh, perkataan ‘satu’ yang membawa makna tertentu. Jika huruf /u/ ditukar
kepada huruf /e/, ianya membawa maksud berlainan.
Morfologi pula
ialah sistem peraturan yang mempengaruhi struktur perkataan dan pembinaan
bentuk bahasa. Sebagai contoh, perkataan keretaapi yang membawa maksud
tertentu. Jika ianya dipecahkan kepada dua perkataan iaitu kereta dan api,
ianya membawa maksud perkataan yang lain. Namun, jika perkataan seperti
jururawat, jika dipecahkan kepada juru dan rawat, perkataan juru itu tidak
memberi apa-apa makna. Ini bermaksud perkataan jururawat tidak dapat dipisahkan
kepada unit-unit terkecil yang dipanggil morfem. Morfem ditakrifkan sebagai unit
terkecil yang mempunyai makna dalam sesuatu bahasa.
Sintaksis pula
didefinisikan sebagai sistem peraturan linguistik yang mempengaruhi urutan atau
kombinasi perkataan untuk membina ayat. Contohnya, sintaksis ialah kajian
mengenai struktur ayat yang boleh dibina berdasarkan peraturan-peraturan yang
ditetapkan pada sesuatu sistem bahasa. Dengan ringkasnya, ia menentukan susunan
perkataan-perkataan dalam ayat.
Semantik pula
bermaksud peraturan-peraturan yang yang menentukan makna perkataan dan
kombinasi perkataan. Peraturan-peraturan semantik akan menentukan
perkataan-perkataan yang boleh dipilih di dalam sesuatu ayat supaya ianya
menggambarkan maksud yang sebenarnya berdasarkan pengetahuan dan pengalaman.
Yang terakhir
iaitu pragmatik pula boleh didefinisi sebagai peraturan yang menentukan
bagaimana bahasa diguna di dalam konteks sosial, iaitu semasa berinteraksi atau
perbualan. Ianya melibatkan pengetahuan mengenai fungsi komunikasi dan konteks.
Peraturan pragmatik merangkumi memberi respon yang releven terhadap sesuatu
topik, memberi maklumat yang wajar dari segi kuantiti dan kualiti serta cara
menyampai maklumat dengan berkesan. Unsur-unsur penting dalam kemahiran
pragmatik juga melibatkan kebolehan dalam aspek-aspek seperti mengambil
giliran, mengurus topik perbualan, meminta dan memberi penjelasan semasa
terdapat gangguan komunikasi, penggunaan mimik muka, body language, gestur
tangan dan lain-lain aspek non-verba. Kekurangan dalam penguasaan pragmatik akan menjejaskan keberkesanan
dalam komunikasi.
SOALAN
(5)
Berikan definisi
masalah bahasa mengikut Martin D. & Miller C (1996).
Menurut
Martin dan Miller (1996), masalah bahasa merujuk kepada ketidakupayaan
seseorang menguasai kemahiran berbahasa yang terdiri daripada lima komponen
utama bahasa iaitu fonologi, morfologi, sintaksis, semantik dan juga pragmatik
.
.
Fonologi
adalah sistem bunyi sesuatu bahasa. Di dalam sistem Bahasa Inggeris, terdapat
lebih kurang 45 unit bunyi bahasa, manakala di dalam Bahasa Melayu pula terdapat
kurang dari 45 unit. Ini kerana di dalam Bahasa Melayu baku terdapat hanya 6
bunyi vokal dan bunyi vokal ini dikenali sebagai fonem. Fonem didefinisikan
sebagai unit terkecil bunyi bahasa yang membawa perbezaan kepada makna. Sebagai
contoh, perkataan ‘satu’ yang membawa makna tertentu. Jika huruf /u/ ditukar
kepada huruf /e/, ianya membawa maksud berlainan.
Morfologi
pula ialah sistem peraturan yang mempengaruhi struktur perkataan dan pembinaan
bentuk bahasa. Sebagai contoh, perkataan keretaapi yang membawa maksud
tertentu. Jika ianya dipecahkan kepada dua perkataan iaitu kereta dan api,
ianya membawa maksud perkataan yang lain. Namun, jika perkataan seperti
jururawat, jika dipecahkan kepada juru dan rawat, perkataan juru itu tidak
memberi apa-apa makna. Ini bermaksud perkataan jururawat tidak dapat dipisahkan
kepada unit-unit terkecil yang dipanggil morfem. Morfem ditakrifkan sebagai
unit terkecil yang mempunyai makna dalam sesuatu bahasa.
Sintaksis
pula didefinisikan sebagai sistem peraturan linguistik yang mempengaruhi urutan
atau kombinasi perkataan untuk membina ayat. Contohnya, sintaksis ialah kajian
mengenai struktur ayat yang boleh dibina berdasarkan peraturan-peraturan yang
ditetapkan pada sesuatu sistem bahasa. Dengan ringkasnya, ia menentukan susunan
perkataan-perkataan dalam ayat.
Semantik
pula bermaksud peraturan-peraturan yang yang menentukan makna perkataan dan
kombinasi perkataan. Peraturan-peraturan semantik akan menentukan
perkataan-perkataan yang boleh dipilih di dalam sesuatu ayat supaya ianya
menggambarkan maksud yang sebenarnya berdasarkan pengetahuan dan pengalaman.
Yang
terakhir iaitu pragmatik pula boleh didefinisi sebagai peraturan yang
menentukan bagaimana bahasa diguna di dalam konteks sosial, iaitu semasa
berinteraksi atau perbualan. Ianya melibatkan pengetahuan mengenai fungsi
komunikasi dan konteks. Peraturan pragmatik merangkumi memberi respon yang
releven terhadap sesuatu topik, memberi maklumat yang wajar dari segi kuantiti
dan kualiti serta cara menyampai maklumat dengan berkesan. Unsur-unsur penting
dalam kemahiran pragmatik juga melibatkan kebolehan dalam aspek-aspek seperti
mengambil giliran, mengurus topik perbualan, meminta dan memberi penjelasan
semasa terdapat gangguan komunikasi, penggunaan mimik muka, body language, gestur
tangan dan lain-lain aspek non-verba. Kekurangan dalam penguasaan pragmatik akan menjejaskan keberkesanan
dalam komunikasi.
SOALAN
6
6.1
APAKAH UJIAN PENGAMATAN
Objektif ujian pengamatan
Menerusi ujian ini guru dapat
mengesan masalah yang dihadapi oleh murid dalam:
1.Mengecam orentasi kedudukan, persamaan atau perbezaan bentuk, corak, saiz, warna, huruf, nombor, suku kata dan perkataan.
2.Menentukan sesuatu saiz, jarak, kiri ke kanan serta hubungan antara satu objek dengan objek yang lain.
3.Mengingat kembali, menyalin atau melengkapkan sesuatu bentuk, corak, huruf, nombor, suku kata, perkataan dan ayat.
4.Menyelaras pergerakan motor mata tangan khususnya dari kiri ke kanan, atau ke bawah dan dari bawah ke atas.
5.Memahami dan mengingati sesuatu mengikut turutan- Sequencing.
6.Memahami dan berupaya mencari jalan untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
Komponen Ujian Pengamatan
1-Diskriminasi yang sama ( Discrimination Sameness)
Tujuan : Melatih murid supaya dapat mencari ciri-ciri persamaan yang terdapat pada objek, bentuk, corak, warna, nombor, huruf dan sebagainya,
2. Diskriminasi yang ganjil dan tidak sama (
Discrination of differences)
Tujuan : Melatih murid supaya dapat mencari ciri-ciri perbezaan yang terdapat pada objek, bentuk, corak, warna, nombor, huruf dan sebagainya,
Tujuan : Melatih murid supaya dapat mencari ciri-ciri perbezaan yang terdapat pada objek, bentuk, corak, warna, nombor, huruf dan sebagainya,
3. Diskriminasi
saiz ( Discrimination of size)
Tujuan : Melatih murid supaya dapat membezakan saiz sesuatu objek, bentuk, corak, warna, nombor, huruf dan sebagainya,
Tujuan : Melatih murid supaya dapat membezakan saiz sesuatu objek, bentuk, corak, warna, nombor, huruf dan sebagainya,
4. Diskriminasi
kedudukan (Position in space)
Tujuan : Melatih murid supaya dapat membezakan keudukan sesuatu objek, bentuk, corak, warna, nombor, huruf dan sebagainya,
Tujuan : Melatih murid supaya dapat membezakan keudukan sesuatu objek, bentuk, corak, warna, nombor, huruf dan sebagainya,
5.Koordinasi Motor –mata –tangan.
Tujuan : Melatih murid supaya dapat menyelaraskan pergerakan motor-mata-tangan dan fahaman arah kiri, kanan dan sebagainya.
Tujuan : Melatih murid supaya dapat menyelaraskan pergerakan motor-mata-tangan dan fahaman arah kiri, kanan dan sebagainya.
6. Pertalian jarak (Spatial Relationship)
Tujuan : Melatih murid supaya dapat mengagak sesuatu saiz , jarak kiri ke kanan serta antara satu hubungan objek dengan objek-objek yang lain.
Tujuan : Melatih murid supaya dapat mengagak sesuatu saiz , jarak kiri ke kanan serta antara satu hubungan objek dengan objek-objek yang lain.
7. Mazing
Tujuan : Melatih murid supaya dapat menyelesaikan sesuatu masalah melalui aktiviti mencari jalan keluar daripada mudah kepada yang susah.
Tujuan : Melatih murid supaya dapat menyelesaikan sesuatu masalah melalui aktiviti mencari jalan keluar daripada mudah kepada yang susah.
8. Turutan ( Sequencing)
Tujuan : Melatih murid supaya dapat mengingati dan menyusun semula aktiviti-aktiviti bersiri.
Tujuan : Melatih murid supaya dapat mengingati dan menyusun semula aktiviti-aktiviti bersiri.
9. Rajah latar belakang / Benda tersembunyi ( Figure
– Ground)
Tujuan : Melatih murid supaya dapat menyelesaikan sesuatu maslaah abstrak.
Tujuan : Melatih murid supaya dapat menyelesaikan sesuatu maslaah abstrak.
10. Menyalin ( Visual Copying)
Tujuan : Melatih murid supaya dapat menghasilkan apa yang telah dilihat.
Tujuan : Melatih murid supaya dapat menghasilkan apa yang telah dilihat.
UJIAN DIAGNOSTIK PENGAMATAN
Definisi,
Tujuan, Rasional, Objektif & Tujuan Perlaksanaan
Definisi
Ujian Pengamatan merupakab satu
alat pengukuran yang membolehkan guru pendidikan khas mengesan dan mengetahui
punca serta kawasan kelemahan secara terperinci yang dihadapi oleh seseorang
murid dari segi pengamatannya.
Tujuan Ujian Diagnostik Pengamatan
Antara tujuan-tujuan Ujian Diagnostik
Pengamatan ialah :
1. Membantu guru mengenalpasti secara khusus
kesulitan dan kesukaran yang dihadapi oleh murid.
2. Membantu guru mengenal pasti punca kegagalan murid dalam
menguasai sesuatu kemahiran yang telah dijalankan .
3. Membantu guru mengenal pasti kumpulan tertentu mengikut
kebolehan dan kawasan-kawasan kesukaran yang dihadapi oleh murid.
4. Membantu guru merancang satu program pengajaran yang
khusus pada individu atau kumpulan dengan lebih tepat dan sistematik.
5. Membolehkan guru merancang dan membina program serta
bahan bantu mengejar yang bersesuaian mengikut tahap kemampuan dan keupayaan
murid.
Rasional Ujian Diagnostik Pengamatan
Ujian
diagnostic pengamatan ini lebih menjurus kepada proses awal pembelajaran
kanak-kanak, di mana kemahiran landasan yang kukuh amatlah penting. Justeru,
ujian pengamatan patut diberikan kepada murid-murid untuk melihat faktor
kesukaran murid dalam penerimaan pengajaran bacaan.
Objektif Ujian Diagnostik Pengamatan
Ujian
Diagnostik Pengamatan amat berguna kepada pelajar yang kurang bernasib baik
dari segi kemahiran-kemahiran yang menggunakan anggota badan seperti
penglihatan dan pendengaran. Terdapat beberapa objektif kasar yang dapat kita
lihat daripada penggunaan ujian ini.
Antaranya
ialah mengecam orientasi kedudukan, persamaan, corak, saiz, warna, huruf,
nombor, suku kata dan perkataan. Mengecam adalah kemahiran yang mula-mula perlu
pelajar kuasai. Pengecaman dengan menggunakan deria badan seperti mata dan
telinga dapat dilakukan dengan sempurna jika ia dilakukan dengan baik dengan
menggunakan cara yang betul.
Selain
itu, ujian ini juga bertujuan untuk memberikan murid-murid keupayaan untuk
menentukan sesuatu saiz, jarak, kiri ke kanan serta hubungan antara satu objek
dengan objek yang lain. Selepas murid-murid dapat mengecam sesuatu benda yang
diuji, mereka perlu menentukan setiap permasalahan yang mereka hadapi dengan
menggunakan kebolehan deria mereka sendiri. Dengan bantuan yang sedikit
diberikan, mereka akhirnya dapat menguasai kebolehan ini.
Ujian
ini juga dilakukan untuk melatih murid-murid mengingat kembali, menyalin atau
melengkapkan. Kemahiran tersebut dapat mereka gunakan ke atas beberapa aspek
yang penting seperti melengkapkan sesuatu bentuk, corak, huruf, nombor, suku
kata, perkataan dan ayat. Ujian yang dilakukan mengikut kemahiran dan aras
kebolehan dapat mengukuhkan dan mengembangkan kebolehan mereka.
Di
samping itu, murid dapat meyelaras pergerakan motor dan tangan. Kemahiran yang
mengkhususkan pergerakan dari kiri ke kanan, dan dari bawah ke atas dapat
membaikipulih kelemahan yang telah dilakukan murid di mana ada di antara mereka
yang tidak dapat mengimbangkan pergerakan motor, terutamanya motor halus.
Murid-murid
juga dapat memahami dan mengingati sesuatu mengikut turutan. Sebagai contoh,
kemahiran penglihatan. Gambar berurutan seperti gambar bersiri dan kekekalan
gambar dapat dikuasai dan dijawab jika mereka sentiasa dilatih dan menggunakan
kebolehan yang ada dengan baik.
Akhir
sekali, murid dapat memahami dan berupaya untuk mencari jalan dalam
menyelesaikan sesuatu masalah. Ujian ini amatlah susah bagi mereka yang gagal
dalam menguasai kemahiran kasar. Bagi mereka yang berkebolehan, mereka
akan mencari jalan untuk meyelesaikannya. Terlebih dahulu, mereka perlu
memahami apa kehendak soalan dan aktiviti yang dijalankan ke atas mereka.
Tujuan Pelaksanaan
Antara tujuan-tujuan pelaksanaan Ujian
Pengamatan yang pertama ialah untuk mengesan kelemahan keupayaan murid seperti
gerak mata, koordinasi mata-tangan serta kecekapan saraf-saraf pelajar
tersebut. Sebahagian soalan mengandungi arahan-arahan yang perlu disebut oleh
guru dan dilakukan oleh murid. Arahan yang diberikan perlulah ringkas, mudah
difahami dan mudah diterima oleh pelajar tersebut
6.2 Kepentingan Ujian pengamatan terhadap pelajar masalah pembelajaran.
Ujian pengamatan amat penting bagi
mengesan pelajar pelajar bermasalah pembelajaran. Kepentingan ujian pengamatan
tersebut adalah dapat mengumpul maklumat berkaitan dengan penempatan. Melalui
hasil pengumpulan maklumat yang diperoleh akan membantu proses penempatan
kanak-kanak yang tidak berkeupayaan. Hal ini kerana kanak-kanak ini berbeza
berbanding dengan kanak-kanak lain. Oleh itu, mereka
perlu diasingkan dari segi program
pengajaran, pendekatan,bahan pengajaran, persekitaran dan lain-lain
lagi. Melalui maklumat daripada ujian pengamatan ini dapat membantu guru menyediakan atau menyelaras system pengajaran
mengikut ketidakupayaan kanak-kanak. Penyelarasan system pengajaran tersebut juga dikenali sebagai
Rancangan Pengajaran Individu (RPI).
Kepentingan
yang seterusnya adalah guru dapat membuat laporan kepada ibu bapa dan juga
pakar kesihatan. Melalui hasil ujian pengamatan yang telah dijalankan, Ibu bapa
akan dapat menjadikan maklumat yang
diperoleh sebagai rujukan.Ibu bapa juga akan dididedahkan dengan kaedah
yang sesuai untuk kanak-kanak itu dan mereka jug atahu apakah
aspek yang perlu diberi penekanan untuk mengatasi ketidakupayaan anak-anak
mereka. Jadi ini dapat membantu ibubapa dalam memberi pilihan yang terbaik
untuk anak-anak mereka. Pakar-pakar
kesihatan pula akan memantau kanak-kanak tersebut dari semasa ke semasa dan
memberikan maklumat tentang sebarang
perubahan kanak-kanak tersebut mengikut ketidakupayaan mereka
Seterusnya
melalui ujian pengamatan juga Ibubapa atau pihak-pihak yang terlibat dapat
membuat pengesanan awal terhadap ketidakupayaan anak-anak mereka. Melalui
penilaian awal ini, ia dapat menentukan kanak-kanak yang memerlukan didikan
tambahan dan mengenal pasti kanak-kanak yang mungkin menghadapi masalah yang
lebih serius pada masa hadapan sekiranya tidak mendapat sebarang pemerhatian.
Jadi masalah yang dihadapi oleh anak-anak mereka dapat diatasi dan dapat
mengelakkan masalah yang lebih teruk daripada berlaku.Ibubapa juga dapat
menentukan pilihan yang terbaik untuk anak-anak mereka dalam membuat rawatan
yang khusus untuk anak-anak mereka.
Kepentingan
ujian pengamatan juga adalah dapat menyediakan rancangan berdasarkan keperluan
pelajar tersebut. Dalam hal ini, maklumat yang akan diperolehi digunakan dalam
empat cara iaitu sebelum kanak-kanak tersebut berada di kelas pemulihan khas,
maklumat tersebut membantu guru biasa dalam
pengajaran yang terbaik
untuk mengajar mereka. Hal ini akan memudahkan guru-guru untuk menyediakan
alat bantu mengajar dan tahu setiap kelebihan dan kekurangan pelajar itu
sendiri. Seterusnya adalah Prosedur penilaian dapat membantu dalam menjangka teknik pengajaran
yang efektif dalam proses pengajaran.
Ketiga adalah dalam
menentukan program dan strategi yang sesuai, penilaian ini akan dapat menyediakan maklumat rujukan
yang lebih formal dan benar. Akhir sekali adalah maklumat ini dapat dihimpunkan secara individu
kepada pelajar yangbenar-benar layak dimasukkan kedalam kelas pemulihan khas.
Kepentingan yang akhir sekali adalah
kenalpasti tahap perkembangan semasa dan pendidikan yang diperlukan. Hal ini
kerana penilaian ini melibatkan tahap
perkembangan semasa kanak-kanak pemulihan khas melibatkan pra akademik, akademik atau teknik sosial. Dengan menggunakan maklumat ini,guru atau penilai
akan dapat memaklumkan subjek dan teknik yang bersesuaian yang
diperlukan para pelajar. Maklumat yang diperolehi ini juga meliputi kekuatan
dan kelemahan kanak-kanak itu. Kesannya
guru dapat mengesan kelemahan dan kebaikan
para pelajar tersebut mengikut keupayaan mereka. Jadi guru boleh
menyediakan Rancangan Pengajaran Individu dengan lebih baik dan mudah.
6.3
Bagaimana membina senarai semak ujian pengamatan dan instrumanya
Pembinaan
alat Ujian Pengamatan melibatkan tiga ujian iaitu ujian pengamatan penglihatan
, ujian pengamatan pendengaran dan ujian pengamatan taktil dan kinestatik. Setiap
ujian pengamatan tersebut mempunyai instrument yang berlainan dan mempunyai
tujuan tertentu.
1.Instrumen Ujian
Pengamatan Penglihatan iaitu yang melibatkan deria mata.
A. Diskriminasi
Aktiviti 1:
Diskriminasi yang sama bertujuan
Aktiviti 2 : Diskriminasi
yang ganjil dan tidak sama.
Kebolehan
murid mencari ciri-ciri perbezaan yang
terdapat pada objek , bentuk, corak, warna, nombor, huruf dan sebagainya.
Aktiviti 3: Diskriminasi saiz.
Kebolehan
murid dapat membezakan saiz sesuatu
objek, bentuk, corak, warna, nombor, huruf dan sebagainya
Aktiviti 4: Diskriminasi kedudukan.
Kebolehan
murid dalam membezakan kedudukan sesuatu objek, bentuk, corak, warna, nombor,
huruf dan sebagainya.
B. Ingat Kembali
Aspek ini
melihat kepada kebolehan mengingat kembali apa yang diamati. Langkah – langkah
adalah seperti berikut:
1. Sediakan
murid bahan maujud
2. Minta
murid menelitinya
3. Tutup
bahan tersebut
4. Suruh
murid menyebut kembali bahan tersebut
C. Menyudahkan atau melengkapkan
Kebolehan
mengenal sesuatu nombor, benda ,objek, perkataan atau ayat
D. Rajah atau Latar Bertindih
Kebolehan
menentukan sesuatu seperti bentuk, huruf atau nombor dari latar belakang
sesuatu rajah
E. Ko-ordinasi mata tangan
Kebolehan
menyelaras pergerakan motor dan tangan
F. Pertalian Jarak (ruang)
Kebolehan
mengagak sesuatu saiz, jarak kiridan kanan secara hubungan antara satu
objekdengan objek yang lain.
G. Ketetapan Bentuk / Kedudukan dalam Rajah
Kebolehan
menngetahui sesuatu bentuk,huruf atau nombor yang mempunyai bentuk yang tetap
dan tidak akan berubah bentuknyadalam mana-mana keadaan
H. Gambar Bersiri
Kebolehan
mengikuti cerita dari satu babak ke babak yang lain
I. Pembalikan
Kebolehan
membezakan bentuk asal sesuatu huruf, bentuk, nombor, perkataan dan gambar
J. Mazing atau mencari jalan keluar
Kebolehan
menyelesaikan masalah
Kebolehan
menyelesaikan masalah secara abstrak
L. Turutan
2. Instrumen Ujian Pengamatan Pendengaran
Aktiviti 1: Mengecam bunyi
Langkah-langkah:
1.
Murid diperdengarkan beberapa bunyi iaitu nama abjad (b, d, x, s) dan bunyi
haiwan (burung, lembu, kucing, ayam) dengan bantuan audio.
2. Murid akan menunjukkan gambar berdasarkan objek/
gambar/ abjad yang didengar
Aktiviti 2: Diskriminasi dan mengingat bunyi
Langkah-langkah:
1.
Murid akan mendengar beberapa nama objek yang mempunyai bunyi yang hampir sama
(kelapa & kepala, kopi & topi).
2. Murid akan mengenal pasti nama objek yang didengar
dan menunjukkan dengan jari gambar objek yang didengar pada helaian bergambar
yangdisediakan oleh guru.
Aktiviti 3: Mengajuk Bunyi
Langkah-langkah:
1.
Murid akan diperdengarkan bunyi seperti sa, pi, topi dan basikal.
2.
Murid akan mengajuk semula bunyi yang didengarnya.
Aktiviti 4: Mengecam Arah Bunyi
Langkah-langkah:
1.
Murid akan berdiri di tengah-tengah kelas dengan mata yang tertutup.
2.
Guru akan memperdengarkan bunyi dari arah hadapan murid.
3.
Murid akan ditanya dari mana arah bunyi itu diperdengarkan.
4.
Langkah 2 dan 3 diulang dengan meletakkan sumber bunyi dari arah kiri,kanan dan
belakang murid.
Aktiviti 5: Mengecam Jarak Bunyi
Langkah-langkah:
1.
Murid akan berdiri di tengah-tengah kelas dengan mata yang tertutup.
2.
Guru akan memperdengarkan tiga bunyi yang telah dirakam dengan jarak yang berbeza
jauhnya antara alat perakam dan sumber bunyi.
3.
Murid akan mengenalpasti bunyi yang dirakam dengan jarak yang dekat,sederhana
jauh dan paling jauh
3. Ujian Pengamatan
Taktikal dan Kinestatik
Ujian
pengamatan ini juga dikenali dengan Pengamatan Sensori-motor. Pengamatan
kinestatik melibatkan koordinasi
pergerakan tubuh badan, koordinasi motor kasar dan motor halus. Manakala ujian
taktikal melibatkan deria rasa, sentuhan, dan bau.
Contoh Insrumen Ujian
pengamatan taktikal :
Aktiviti :Mengesan nama
objek melalui deria sentuhan
Nama
Pelajar
|
||||
1
|
Syiling 50 sen
|
|||
2
|
Syiling 20 sen
|
|||
3
|
Pen maker
|
|||
4
|
Pen
|
|||
5
|
Pensel
|
Contoh Instrumen Ujian
pengamatan kinestatik pula ialah :
Aktiviti 1: Penggunaan
motor kasar
Nama
Murid
|
|||||
01
|
Melompat (3
kali)
|
||||
02
|
Berjalan di
atas garis lurus(8 meter)
|
||||
03
|
Berdiri atas
satu kaki (8 saat)
|
||||
04
|
Melompat
sambil tangan diangkat ke hadapan(8 meter)
|
||||
05
|
Berdiri di
atas kaki dengan tangan mendepa dan mata ditutup(8 saat)
|
||||
Aktiviti 2: Penggunaan
motor halus
Nama
Pelajar
|
||||
1
|
Menyalin huruf
di udara
|
|||
2
|
Menyalin huruf
di atas meja
|
|||
3
|
Menyalin
bentuk di atas lembaran kerja
|
Rujukan
Modul Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran (Pengenalan Kepada Masalah
Bahasa Dan Komunikasi)
pendidikan kanak-kanak berkkeperluan
khas:konsep dan amalan
pengenalan kepada pendidikan khas
No comments:
Post a Comment