t>

Selamat datang

Monday, 29 October 2012

Sejarah Pendidikan khas.

  Pendidikan khas di Malaysia mula diberi perhatian pada tahun 1920-an oleh golongan sukarelawan yang mula terlibat dalam pembukaan sekolah khas bermasalah pendengaran dan penglihatan. Laporan Jawatankuasa Kabinet yang telah mengkaji pelaksanaan dasar pelajaran 1979 melalui perakuan 169 merupakan titik tolak yang membawa penekanan dan tumpuan terhadap perkembangan pendidikan khas di Malaysia. Falsafah pendidikan khas telah digbal iaitu pendidikan khas di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan untuk melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sebagai individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif selaras dengan falsafah pendidikan negara.

Tarikh-tarikh penting:

1926
Pembukaan Sekolah Rendah Buta Kebangsaan St. Nicholas di Melaka
1931
Sekolah Rendah Buta Kebangsaan St. Nicholas berpindah ke Pulau Pinang
1948
Pembukaan Sekolah Rendah Buta Kebangsaan Princess Elizabeth dengan kemudahan asrama oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat di Johor Bahru
1953
Pembukaan Institut Taman Harapan, Pusat Pertanian Temerloh (JKM)
1954
Pembukaan Sekolah Kanak-kanak Pekak Persekutuan (Rendah dan Menengah) di Pulau Pinang
1958
Pembukaan Institut Taman Cahaya, Pusat Pertanian Sandakan (JKM)
1962
Rancangan Percantuman bagi Pendidikan Kanak-kanak Bermasalah Penglihatan dengan pelajar biasa di sekolah rendah dan menengah 
1963
Permulaan Latihan Perguruan Pendidikan Khas Masalah Pendengaran di Maktab Perguruan Ilmu Khas
1977
Penubuhan Jawatankuasa Utama Pembentukan kod Braille Bahasa Melayu
1978
Pembukaan Sekolah Menengah Berasrama kurang berupaya penglihatan,Setapak. Pengenalan kaedah komunikasi dan penggubalan Sistem Kod Tangan Bahasa Melayu
Kelas pemulihan untuk pelajar yang lembam atau lemah dalam pelajaran
1979
Penubuhan Jawatankuasa Kebangsaan Kurikulum Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional , Kementerian Pendidikan
1983
Penubuhan Jawatankuasa Kod Braille al-Quran
1984
Penubuhan Unit Penerbitan dan Percetakan Bahan-bahan Braille, Kementerian Pendidikan
1987
Pembukaan Sekolah Menengah Buta Pendidikan Khas Vokasional, Shah Alam
1988
Permulaan kelas perintis untuk pelajar Bermasalah Pembelajaran
1994
Pembukaan kelas-kelas program inklusif di 14 sekolah
1995
Program  Masalah Pembelajaran peringkat menengah dimulakan

Tarikh-tarikh penting masalah pembelajaran



 Tahun 
Peristiwa
1988
- Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan mula menubuhkan Kelas Khas Bermasalah Pembelajaran (KKBP) yang pertama di SRK (L) Jalan Batu 1, Kuala Lumpur (dua kelas dengan 20 orang murid dan tiga orang guru terlatih).

 Jabatan Pendidikan Selangor membuka dua kelas di SRK Jalan Raja Muda, Seksyen 4, Shah Alam, Selangor. 
1990
-   Ujian Percubaan Alat Penilaian Kelas Khas Bermasalah
    Pembelajaran (KKBP) yang melibatkan dua ratus orang murid dari   
    kelas-kelas percantuman telah diuji.
-    Mesyuarat  menganalisis data dari ujian percubaan di Universiti
    Malaya.
1991
- Kursus Satu Tahun Bermasalah Pembelajaran bermula di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras, Kuala Lumpur.
1992
- Pembukaan program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran (KKBP) di seluruh negara secara berperingkat.

1993
- Program Pendidikan Khas di Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.  Program ini merupakan program gabungan prinsip Pendidikan Am dan prinsip Pendidikan Khas.
1995
 Pendidikan Inklusif bermula.

1996
- Pembukaan program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Printis peringkat sekolah menengah di SMK Yaacub Latiff, Jalan Peel dan SMK Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur
2006
 Statistik Jabatan Pendidikan Khas (2006) menunjukkan pertambahan ketara bilangan program masalah pembelajaran di sekolah rendah iaitu sebanyak 473 buah pada tahun 2003 kepada 656 buah pada tahun 2006. Manakala bilangan program di sekolah menengah sebanyak 187 buah pada tahun 2003 kepada 320 buah pada tahun 2006.


Jenis-jenis masalah pembelajaran



  • Sindrom down
  • Autisme
  • Attention deficit hyperactive disorder
  • Terencat Akal Minimal
  • Masalah pembelajaran spesifik







     Sejak negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, sistem pendidikan kebangsaan telah mengalami banyak perubahan selaras dengan keperluan dan kemajuan negara. Pembinaan sekolah di seluruh negara adalah  bertujuan memberi peluang kepada semua tidak kira rendah mahupun menengah. Pendidikan khas juga tidak terkecuali dan beberapa buah sekolah pendidikan khas telah dibuka. Kementerian Pelajaran juga turut memperkenalkan pendidikan integrasi di sekolah kanak-kanak berkeperluan khas masalah pendengaran dan masalah penglihatan. Pada tahun 1960 an, beberapa buah sekolah rendah dan menengah di beberapa buah negeri telah dipilih untuk menjalankan program pencantuman untuk kanak-kanak berkeperluan khas. Pada masa kini, terdapat 9 program pencantuman bermasalah penglihatan di sekolah rendah dan 14 program percantuman di sekolah menengah. Sementara di sekolah masalah pendengaran pula adalah sebanyak 30 program di sekolah rendah dan 37 program di sekolah menengah (Kementerian Pendidikan, 2005).

    Bagi sekolah pendidikan khas masalah pembelajaran pula telah disediakan pada tahun 1989. Kelas pendidikan khas ini merupakan program khas di sekolah biasa dimana murid bermasalah pelajaran ditempatkan di bilik darjah yang berasingan. Katogeri kanak-kanak bermasalah pembelajaran di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia adalah 




No comments:

Post a Comment