Sejarah Pendidikan khas.
Pendidikan khas di Malaysia mula diberi perhatian pada tahun 1920-an oleh golongan sukarelawan yang mula terlibat dalam pembukaan sekolah khas bermasalah pendengaran dan penglihatan. Laporan Jawatankuasa Kabinet yang telah mengkaji pelaksanaan dasar pelajaran 1979 melalui perakuan 169 merupakan titik tolak yang membawa penekanan dan tumpuan terhadap perkembangan pendidikan khas di Malaysia. Falsafah pendidikan khas telah digbal iaitu pendidikan khas di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan untuk melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sebagai individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif selaras dengan falsafah pendidikan negara.
Tarikh-tarikh penting:
Tarikh-tarikh penting:
1926
|
Pembukaan Sekolah Rendah Buta Kebangsaan St.
Nicholas di Melaka
|
1931
|
Sekolah Rendah Buta Kebangsaan St. Nicholas
berpindah ke Pulau Pinang
|
1948
|
Pembukaan Sekolah Rendah Buta Kebangsaan Princess
Elizabeth dengan kemudahan asrama oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat di Johor
Bahru
|
1953
|
Pembukaan Institut Taman Harapan, Pusat Pertanian
Temerloh (JKM)
|
1954
|
Pembukaan Sekolah Kanak-kanak Pekak Persekutuan
(Rendah dan Menengah) di Pulau Pinang
|
1958
|
Pembukaan Institut Taman Cahaya, Pusat Pertanian
Sandakan (JKM)
|
1962
|
Rancangan Percantuman bagi Pendidikan Kanak-kanak
Bermasalah Penglihatan dengan pelajar biasa di sekolah rendah dan
menengah
|
1963
|
Permulaan Latihan Perguruan Pendidikan Khas
Masalah Pendengaran di Maktab Perguruan Ilmu Khas
|
1977
|
Penubuhan Jawatankuasa Utama Pembentukan kod
Braille Bahasa Melayu
|
1978
|
Pembukaan Sekolah Menengah Berasrama kurang
berupaya penglihatan,Setapak. Pengenalan kaedah komunikasi dan penggubalan
Sistem Kod Tangan Bahasa Melayu
Kelas pemulihan untuk pelajar yang lembam atau
lemah dalam pelajaran
|
1979
|
Penubuhan Jawatankuasa Kebangsaan Kurikulum
Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional , Kementerian Pendidikan
|
1983
|
Penubuhan Jawatankuasa Kod Braille al-Quran
|
1984
|
Penubuhan Unit Penerbitan dan Percetakan Bahan-bahan
Braille, Kementerian Pendidikan
|
1987
|
Pembukaan Sekolah Menengah Buta Pendidikan Khas
Vokasional, Shah Alam
|
1988
|
Permulaan kelas perintis untuk pelajar Bermasalah
Pembelajaran
|
1994
|
Pembukaan kelas-kelas program inklusif di 14
sekolah
|
1995
|
Program Masalah
Pembelajaran peringkat menengah dimulakan
|
Tarikh-tarikh penting masalah pembelajaran
Peristiwa
|
|
1988
|
-
Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan mula menubuhkan Kelas Khas Bermasalah
Pembelajaran (KKBP) yang pertama di SRK (L) Jalan Batu 1, Kuala Lumpur (dua
kelas dengan 20 orang murid dan tiga orang guru terlatih).
- Jabatan
Pendidikan Selangor membuka dua kelas di SRK Jalan Raja Muda, Seksyen 4, Shah
Alam, Selangor.
|
1990
|
- Ujian Percubaan
Alat Penilaian Kelas Khas Bermasalah
Pembelajaran
(KKBP) yang melibatkan dua ratus orang murid dari
kelas-kelas
percantuman telah diuji.
- Mesyuarat menganalisis
data dari ujian percubaan di Universiti
Malaya.
|
1991
|
-
Kursus Satu Tahun Bermasalah Pembelajaran bermula di Maktab Perguruan Ilmu
Khas, Cheras, Kuala Lumpur.
|
1992
|
-
Pembukaan program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran (KKBP) di seluruh
negara secara berperingkat.
|
1993
|
-
Program Pendidikan Khas di Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan
Malaysia. Program
ini merupakan program gabungan prinsip Pendidikan Am dan prinsip Pendidikan
Khas.
|
1995
|
- Pendidikan
Inklusif bermula.
|
1996
|
-
Pembukaan program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Printis peringkat
sekolah menengah di SMK Yaacub Latiff, Jalan Peel dan SMK Bandar Baru Sentul,
Kuala Lumpur
|
2006
|
- Statistik
Jabatan Pendidikan Khas (2006) menunjukkan pertambahan ketara bilangan
program masalah pembelajaran di sekolah rendah iaitu sebanyak 473 buah pada
tahun 2003 kepada 656 buah pada tahun 2006. Manakala bilangan program di
sekolah menengah sebanyak 187 buah pada tahun 2003 kepada 320 buah pada tahun
2006.
|
Jenis-jenis masalah pembelajaran
- Sindrom down
- Autisme
- Attention deficit hyperactive disorder
- Terencat Akal Minimal
- Masalah pembelajaran spesifik
Sejak negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, sistem pendidikan kebangsaan telah mengalami banyak perubahan selaras dengan keperluan dan kemajuan negara. Pembinaan sekolah di seluruh negara adalah bertujuan memberi peluang kepada semua tidak kira rendah mahupun menengah. Pendidikan khas juga tidak terkecuali dan beberapa buah sekolah pendidikan khas telah dibuka. Kementerian Pelajaran juga turut memperkenalkan pendidikan integrasi di sekolah kanak-kanak berkeperluan khas masalah pendengaran dan masalah penglihatan. Pada tahun 1960 an, beberapa buah sekolah rendah dan menengah di beberapa buah negeri telah dipilih untuk menjalankan program pencantuman untuk kanak-kanak berkeperluan khas. Pada masa kini, terdapat 9 program pencantuman bermasalah penglihatan di sekolah rendah dan 14 program percantuman di sekolah menengah. Sementara di sekolah masalah pendengaran pula adalah sebanyak 30 program di sekolah rendah dan 37 program di sekolah menengah (Kementerian Pendidikan, 2005).
Bagi sekolah pendidikan khas masalah pembelajaran pula telah disediakan pada tahun 1989. Kelas pendidikan khas ini merupakan program khas di sekolah biasa dimana murid bermasalah pelajaran ditempatkan di bilik darjah yang berasingan. Katogeri kanak-kanak bermasalah pembelajaran di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia adalah
No comments:
Post a Comment