t>

Selamat datang

Monday, 26 November 2012

sindrom down

Murid-murid bermasalah pembelajaran (sindrom down)

Definisi

Sindrom down boleh didefinisikan sebagai ketidakupayaan yang disebabkan genetik dan tidak boleh diubati dengan ubat-ubatan tradisional mahupun perubatan moden. Ia juga terjadi kerana kehadiran satu kromosome yang berlebihan dalam sel badan iaitu ketidaknormalan pada pasangan kromosome 21.

Punca-punca sindrom down


  1. Ketidaknormalan genetik
  • Biasanya berlaku pada kromosome yang ke 21. Hal ini adalah disebabkan oleh proses pembahagian sel yang tidak sempurna dan menyebabkan berlakunya lebihan sel. Segolongan besar kes sindrom down bukan disebabkan faktor keturunan kecuali jika punca itu disebabkan masalah duplikasi sel.
  • Faktor persekitaran seperti umur ibu semasa hamil dan pengambilan baranga terlarang seperti dadah, alkohol dan terdedah kepada sinaran x-tray juga menyebabkan seseorang bayi yang dilahirkan mempunyai risiko yang tinggi untuk mengalami sindrom down. Umur ibu semasa hamil memberi kesan yang sangat tinggi kepada bayi. Bagi ibu yang berusia 15-24 tahun risikonya 1:1300, pada umur ibu 40 tahun usianya risikonya sangat tinggi untuk mendapat anak sindrom down iaitu pada kadar 1:25 bagi setiap kelahiran.
  1. Trasomi 21
  • Disebabkan oleh kegagalan mioisis iaitu kegagalan gamet yang dihasilkan dengan tambahan salinan pada kromosome 21, maka gamet akan menjadi 24 kromosome. Apabila bergabung dengan gamet normal daripada pasangannya, embrio kini mempunyai 47 kromosome dengan 3x salinan kromosome 21.
  • Trisomi 21 biasanya berlaku sebelum kehamilan dan akan menyebabkan kesemua sel dalam janin tersebut terjejas. Walaubagaimanapun apabila sesetengah sel dalam tubuh adalah normal dan sesetengah sel trisomi 21 ia dikenali sebagai sindrom mozaik (46, XX/47, XX,+21) dan ia boleh berlaku dalam dua cara iaitu kegagalan diawal pembahagian sel pada embrio normal yang mendorong pada pecahan sel dengan trisomi 21. Kedua ialah apabila embrio sindrom down melalui kegagalan dan ketidaknormalan sesetengah sel pada embrio kembali pada aturan kromosome yang normal. Terdapat kepelbagaian pada pecahan trisomi 21 pada keseluruhan dan sebahagian tisu. Dalam sindrom mozaik, ciri-ciri sindrom down tidak begitu katara pada wajah murid-murid dan mereka tidak mengalami kerosakan otak yang teruk. 

  • Terjadi tidak membabitkan lebihan kromosome tetapi unjuran lengan kromosome 21 melekat pada kromosome lain dan selalunya tranlokasi berlaku pada kromosome 4, 14, 20 dan 21. Ia berlaku pada 2 cara iaitu apabila kromosome 14 bercampur dengan kromosome 21. Kedua ialah translokasi yang berlaku apabila kromosome 21 bercampur dengan kromosome yang sama atau dengan dirinya sendiri. Jika ibu adalah pembawa risiko untuk mendapat anak sindrom down adalah 100% iaitu membabitkan semua kelahiran dalam keluarga. Sindrom down juga dirujuk sebagai syndrome down familiar. Dalam kes sindrom down yang telah dikaji 2%-3% berpnca daripada sindrom ini. Ia tidak menunjukkan tanda diakibatkan usia ibu dan kemungkinan juga disebabkan bapa atau ibu.
  1. Mempunyai ciri yang sama antara satu sama lain
  • mempunyai pangkal hidung yang kemik, lidah yang tebal dan kerap kali terjelir, saiz mulut yang kecil dan pertimbuhan gigi yang lambat serta tidak teratur.
  • Mempunyai kepala yang agak kecil dan agak leper atau nipis di bahgian belakang.
  • Muka yang rata dan kelihatan pipi agak tembam.
  • Mata yang sepet dan jarak kedua-dua mata agak jauh
  • Telinga yang agak kecil dan kedudukannya agak rendah dan berbeza dengan orang normal.
  • Tapak tangan yang agak lebar dan hanya mempunyai satu jalur lipatan sahaja.
  • Jari yang pendek
  • Lengan yang agak pendek berbanding kanak-kanak yang normal.
  • Jarak ibu jari kaki dengan ibu jari telunjuk kaki mereka juga agak jauh terpisah.
  • Leher yang pendek dan besar serta mempunyai kelompak mata yang berlipat-lipat.
  • Mengalami masalah otot yang lembik dan sendi yang longgar.
  • Ketinggian badan yang rendah dan parut kelihahat menonjol keluar
Sindrom down
Trisomi 21.

  • Mempunyai masalah dalam ingatan seperti kerap terlupa perkara yang sepatutnya dilakukan atau lupa perkara yang baru diajar.
  •  Mempunyai masalah dala generalisasi dalam bidang akademik, tingkah laku dan interaksi sosial.
  • Sekiranya mereka menghadapi masalah mereka tidak boleh menyelesaikan masalah sendiri.
  • Mempunyai motivasi yang rendah seperti tidak mahu menyiapkan tugasan yang telah diberikan dan mudah berputus asa.


   2. Faktor persekitaran
Jenis-jenis sindrom down
2. Mosaik
3. Translokasi
Ciri-ciri murid sindrom down
Ciri ciri kognitif
     


  • Berkaitan dengan ingatan, generalisasi, metakognisi dan bahasa.
  • Mereka biasanya mempunyai masalah dalam ingatan seperti kerap terlupa perkara yang sepatutnya dilakukan atau lupa perkara yang baru diajar.
  • Manakala generalisasi merupakan kebolehan untuk mempelajari sesuatu perkara dan menggunakannya pada satu situasi  yang lain.
  • Mempunyai masalah dalam rutin harian, mereka akan menghadapi kesukaran dalam menyelesaikannya.
  • Mempunyai motivasi yang rendah
  • Perkembangan bahasa yang lambat.




  • Ciri Akademik



    1. Perlu banyak membuat latihan
    1. perlukan masa yang lebih lama berbanding murid-murid normal yang lain.
    1. Pencapaian yang rendah

    1. Ciri Sosial

    • Bermasalah dalam hubungan sosial 
    • Kurang diterima rakan sebaya dan mungkin diketepikan langsung
    • Berkelakuan tidak matang 
    • Tidak dapat menyesuaikan diri dalam situasi sosial
    • Mempunyai masalah dalam menguasai tanda-tanda sosial yang halus


                  1. Ciri tingkah laku tambahan

    • Sesetangah mereka mempunyai tingkah laku yang khusus iaitu mahukan ganjaran tertentu, menarik rambut, menggigit atau mempunyai tabiat suka mencederakan diri.
    • Namun, mereka biasanya disenangi ahli keluarga kerana mereka mempunyai sikap periang dan menghiburkan.

    Ciri emosi

    • sensitif
    • mudah mesra dan agak manja
    Mengenal pasti sindrom down
    • Pengesahan dilakukan melalui ujian darah untuk mengesan kehadiran tambahan kromosome 21. Ujian ini juga boleh dilakukan semasa kehamilan melalui ujian darah pemeriksaan uitra bunyi atau analisis cecair ketuban atau cecair amnion.'
    • Amnionsentesis dan Chorionic Villus Sampling dianggap sebagai suatu prosedur menceroboh kerana ia dilakukan dengan memasukkan peralatan ke dalam uterus, maka ia kemungkinan akan menyebabkan kecederaan pada fetus atau keguguran.
    Pemilihan untuk murid-murid sindrom down
    • Program intervensi 
    • Terapi cara kerja
    • Terapi pertuturan
    • Pendidikan khas
    • Latihan kemahiran khas
    Tujuan
    • Membantu murid-murid sindrom down untukk mencapai keupayaan dan perkembangan yang maksimum
    • Mampu berdikari
    1. Kumpulan sokongan
    • Kiwanis Down Syndrome Foundation
    • Persatuan Sindrom Down Malaysia


    No comments:

    Post a Comment